گجرات هند: GCMMF شیر شتر فرادما (UHT) را در بطری های PET راه اندازی می کند
در فرآیند UHT (فرادما) ، شیر در دمای بالا جوشانده می شود تا آن را استریل کند و بنابراین این شیر را می توان برای مدت طولانی در دمای اتاق و بدون هیچ گونه مواد نگهدارنده نگهداری کرد ، در حالی که بیشتر خواص آن را نیز دست نخورده نگه می دارد.
فدراسیون مشارکت بازاریابی شیر گجرات The Gujarat Cooperative Milk Marketing Federation(GCMMF) شیر شتر فرادما (UHT) را در بطری های PET و پودر شیر شتر راه اندازی کرده است که خواص دارویی خود را حفظ می کند.
والامجی هومبال ، نایب رئیس GCMMF ، روز یکشنبه به ایندیان اکسپرس گفت: شیر شتر محصولی نسبتاً جدید است و در مرحله ایجاد بازار آن هستیم. تاکنون ، ما با بسته بندی در کیسه های پلاستیکی ، شیر شتر را می فروختیم. با این حال ، شکایات از خرده فروشی ها در مورد ضرر برای آنها وجود داشت زیرا شیر بسته بندی شده در کیسه ها دارای ماندگاری سه تا چهار روز است و آنها مجبور به از بین بردن موجودی های فروخته نشده شدند. برای غلبه بر این چالش ، حدود دو هفته پیش شیر فرآوری شده شتر UHT را که در بطری های PET بسته بندی شده بود ، راه اندازی کردیم. ماندگاری این شیر ۱۸۰ روز است و می توان آن را در دمای اتاق نگهداری کرد. ، این محصول باعث مشتری پسندی بیشتری می شود و همچنین به ما کمک می کند تا از چالش های لجستیکی عبور کنیم.
در فرآیند UHT ، شیر در دمای بالا جوشانده می شود تا آن را استریل کند و بنابراین شیر فرادما را می توان برای مدت طولانی در دمای اتاق و بدون هیچ گونه مواد نگهدارنده نگهداری کرد ، در حالی که بیشتر خواص آن را نیز دست نخورده نگه می دارد.
GCMMF سرآمد ۱۸ اتحادیه تولیدکننده شیر در منطقه گجرات است و محصولات لبنی و نوشیدنی های میوه ای را با نام تجاری آمول به بازار عرضه می کند. این شامل بزرگترین دامداری های جهان است که تقریباً ۲/۳ میلیون لیتر شیر در روز تهیه می کند که از طریق ۱۸،۶۰۰ تعاونی روستایی تهیه شده است. آخرین گردش مالی آن ۳۸۵/۵ میلیارد روپیه بود و دارای شبکه ای از صد هزارتحویل دهنده و یک میلیون خرده فروش است.
هومبال میگوید: خرید بر اساس تقاضا انجام می شود. در حال حاضر ، ما در حال تهیه حدود ۱۵۰۰ لیتر شیر شتر در روز از طریق حدود ۵۰ تعاونی روستایی در Rapar و Nakhhtrana talukas از Kutch هستیم. اما کل پتانسیل روزانه حدود ۳۰۰۰ لیتر است و در صورت یافتن بازار می توان شبکه تدارکات را به Lakhpat ، Abdasa و Bhachau talukas گسترش داد. بسته بندی جدید به ما امکان می دهد بازارهای جدید را کشف کنیم.
هومبال ، که همچنین رئیس فرآورده های لبنی سرحد است ، گفت: آمول در حال حاضر علاوه بر فروش شیر شتر به صورت مایع ، شکلات شیر شتر را نیز به فروش می رساند. همچنین بستنی با چربی متوسط تهیه شده از شیر شتر به فروش می رسد.کارخانه لبنیات AmulFed در گاندیناگار موفق به تولید پودر شیر شتر از طریق فرآیندی شده است که تمام خواص دارویی خود را حفظ می کند ، شیر شتر منبع بسیار غنی پروتئین شبه انسولین است و به افراد دیابتی کمک میکند.
سودی مدیر عامل GCMMF میگوید که آنها شیر شتر و پودر شیر شتر را به عنوان محصولات بهداشتی به بازار عرضه می کنند. سودی گفت: شیر شتر دارای مواد معدنی زیادی است و ما به عنوان یک استراتژی بازاریابی مزایای آن را برای سلامتی برجسته خواهیم کرد.
هومبال افزود: بر اساس بیستمین سرشماری دام ، جمعیت شتر در گجرات در سال ۲۰۱۹ از ۳۰۰۰۰ نفر در سال ۲۰۱۲ به ۲۸۰۰۰ نفر کاهش یافته است. از ۲۸،۰۰۰ نفر ، حدود ۱۲،۰۰۰ نفر در منطقه کوتچ هستند. همچنین امکان جمع آوری شیر شتر از منطقه Banaskantha نیز وجود دارد. اگر بازار بزرگتری پیدا کنیم ، ممکن است به فکر تهیه شیر از پرورش دهندگان شتر در راجستان نیز باشیم.
لبنیات سرحد در حال خرید شیر شتر با قیمت ۵۱ روپیه در لیتر است و به صورت خرده فروشی با قیمت ۱۰۰ روپیه در هر لیتر در دسترس قرار میدهد. آمول همچنین بستنی شیر شتر می فروشد.