ترکیب بی نظیر شیر شتر: غذایی با خواص دارویی

نویسنده: Rosamma Thomas

از سال ۲۰۰۱ ، اول ژوئن هر سال توسط سازمان غذا و کشاورزی ملل متحد به عنوان روز جهانی شیر قرار داده شد. برای اولین بار در سال جاری ، مصرف کنندگان و تولیدکنندگان شیر شتر از ۳۵ کشور جهان گرد هم آمدند تا توجه خود را بر روی خواص بی نظیر این شیر متمرکز کنند.

شترها آن چنان حیوانات بزرگی هستند که نمی توان آنها را در مزارع پرورش داد – آنها با صحرا سازگار شده اند و می توانند روزها بدون آب بمانند. آنها به طور سنتی توسط  روستائیان و عشایر پرورش داده  می شوند ، که  معمولا مسافت زیادی را با گله های خود طی می کنند. حیوانات در طول مسیر در نقاط مختلف تغذیه می کنند و طیف وسیعی از پوشش گیاهی بیابانی را به عنوان رژیم غذایی منظم خود دریافت می کنند.

این تنوعی در رژیم غذایی شتر است و اینکه شترها با پیاده روی در مسافت های طولانی سلامتی خود را حفظ می کنند علت خصوصیات منحصر به فرد شیر شتر میباشد. اکنون شیر شتر در معالجه کودکان اوتیسم مورد استفاده قرار می گیرد.

در سال ۲۰۱۹ ، مجله پزشکی خانوادگی و پیشگیری از بیماری مقاله ای از دانشمندان اردن و عراق با عنوان “خواص معجزه آسای شیر شتر و چشم انداز علم مدرن” را منتشر کرد ، نشان می دهد که شیر شتر از نظر تأمین ویتامین C با شیرهای دیگر متفاوت است. ؛ این امر آن را به بخشی بسیار ویژه از رژیم غذایی بیابان تبدیل می کند ، زیرا یافتن سایر منابع ویتامین C در صحرا به سختی امکان پذیر است.

کسانی که مشکل عدم تحمل لاکتوز دارند نیز می توانند از شیر شتر استفاده کنند. این ماده خاصیت ضد قارچی ، ضد ویروسی و ضد باکتریایی دارد ، برای مبتلایان به دیابت مفید بوده و می تواند از تکثیر سلولهای سرطانی جلوگیری کند. دانشمندان همچنین بیان کرده اند که شیر شتر برای کسانی که تحت درمان مالاریا ، اختلالات دستگاه گوارش و سل هستند ، مفید است.

در سال ۲۰۰۵ ، محققان مرکز تحقیقات مراقبت از دیابت Bikaner در راجستان کشف کردند که مصرف منظم شیر شتر می تواند دوز انسولین را که مبتلایان به دیابت نوع ۲ مصرف می کنند را کاهش دهد.

نویسنده کریستینا آدامز مسئول عمومی کردن شیر شتر به عنوان درمان اوتیسم در ایالات متحده است. وی در مصاحبه های تلویزیونی توضیح داد که در نمایشگاه کتاب کودک با مردی شتردار آشنا شده است و از طریق او بود که فهمید شیر شتر برای تغذیه کودکان نارس به بیمارستانهای خاورمیانه عرضه می شود زیرا شیر شتر خطر آلرژی ندارد.

پسر خودش اوتیسم دارد و شروع به بررسی خواص شیر شتر کرد، زیرا احساس می کرد می تواند به فرزندش کمک کند. وی مسئول تغییر قوانین ایالات متحده برای اجازه واردات شیر شتر بود. وی گفت تغییری که در پسرش پس از شروع مصرف شیر شتر مشاهده کرد ، کاملاً معجزه آسا بود – او کنترل حرکتی بیشتری نشان داد  و همدل تر بود. این روزها ، هنگامی که والدین تأییدیه تشخیص اوتیسم در ایالات متحده را دریافت می کنند ، تهیه شیر شتر کاملاً استاندارد راحت است.

ایلزه کهلر رولفسن ، متخصص شتر توضیح می دهد که شترهای صحرای تار از ۳۶ گونه مختلف گیاه تغذیه می کنند که بسیاری از آنها نیز دارای خواص دارویی هستند که توسط آیورودا شناخته شده است. این رژیم غذایی خاص یکی از دلایل منحصر به فرد بودن شیر شتر قلمداد می شود. انجام این رژیم غذایی متنوع در مزرعه پرورشی غیرممکن است. بعلاوه ، شترها بر خلاف حیوانات مزرعه ای که غالباً به مکانهای شلوغ محدود می شوند ، مسافت زیادی را طی می کنند.

منطقه Raika در راجستان ، گله داران سنتی شتردارد که آنها پیوند بی نظیری با شتران خود دارند – شتری که دوشیده می شود همچنین مجاز است بچه خود را تغذیه کند. اهالی رایکا با حیوانات خود پیوندی نزدیک و خانوادگی دارند. دوشیدن شتر می تواند یک امر خطرناک باشد. با این حال ، شترها شیر خود را بدون مشکلی ارائه می دهند.

شرکت Charisma ، شرکت تهیه فراورده های شیر تر در راجستان است که اکنون شیر شتر دامداران رایکا را به بازار عرضه می کند ، دریافت که تعدادی نفر از کسانی که در هند متقاضی شیر شتر هستند ، والدین کودکان اوتیسم هستند. HanwantSingh Rathore ، یکی از بنیانگذاران Camel Charisma ، می گوید که این شیر همچنین عنوان غذای سالم سنتی راجستان را به خود اختصاص داده است.

با تغییر آب و هوا و کمبود آب  در جهان ، شتر حیوانی است که می تواند با مصرف  کم آب شیر تولید کند. شتر بعد از گاومیش دومین دام علف خوار در سرعت رشد در جهان است. در اوگاندا و تانزانیا ، جایی که گله داری شتر به طور سنتی وجود ندارد ، دامداران به طرف پرورش شتر روی آورده اند.  دامداران شتر را مناسب برای مناطق سخت و خشکسالی می دانند. تخمین زده می شود که حداکثر ۷۰ درصد شیر شتر در جهان توسط شترداران مصرف می شود و هرگز به بازار فروش نمی رسد.

نگرانی در هند این است که تعداد شترها با سرعت زیادی در حال کاهش است. بیستمین سرشماری دام سال ۲۰۱۸ نشان داد که ۲۵۰،۰۰۰ شتر در کشور وجود دارد. ۴۰۰،۰۰۰ در سال ۲۰۱۲ و ۵۱۷،۰۰۰ در سال ۲۰۰۷ وجود داشت. اکنون تلاش می شود تا برای حل مشکلات گله داران شتر توسط سازمانهای غیردولتی و دولت در راجستان برنامه ریزی شود.

در ژانویه سال گذشته ، آمولAmul  شیر شتر را در بازارهای منتخب هند راه اندازی کرد. با ارزش دارویی اثبات شده این شیر ، داستان شیر شتر فقط ممکن است در هند شروع شده است.

منبع: https://www.nationalheraldindia.com/health/the-unique-composition-of-camel-milk-a-food-with-medicinal-properties?fbclid=IwAR0loBsRIdocgzAPIqnmRyaPnxwNQNnvOVpyDM-6pUuFw-sT1nIbpeHr_a4

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *