هموروئید (بواسیر) و درمان آن توسط شیر شتر

هموروئید (بواسیر) و درمان آن توسط شیر شتر

هموروئید که توده‌های متورم نیز نامیده می‌شود، رگ‌های خونی هستند که در اطراف مقعد یا قسمت پایینی راست‌روده (رکتوم) قرار دارد و در مقعد توسط رگ‌های متورم شکل می‌گیرد که این رگ‌ها همچون رگ‌های واریسی هستند. هموروئید علل مختلفی دارد، هرچند که هنوز علت اصلی شکل‌گیری آن نامشخص است. این عارضه می‌تواند ناشی از تنش در روده یا افزایش فشار روی رگ‌ها در دوران بارداری باشد. بواسیر یا همان هموروئید به دو صورت وجود دارد، در حالت اول این عارضه در داخل مقعد (رکتوم) ایجاد می‌شود و در حالت دوم در خارج از مقعد شاهد تورم و حضور این توده‌ها خواهیم بود. برای بررسی بیشتر این عارضه و روش‌های درمان آن با ما همراه باشید.
هموروئید در بین افراد بسیار شایع است؛ تقریباً سه نفر از بین چهار بزرگسال در زمان‌های مختلف و حتی موقت به این عارضه دچار می‌شوند. گاهی اوقات علائم خاصی ندارد ولی در اکثر موارد که بصورت جدی‌تر و سختری شکل گرفته باشد باعث خارش، خونریزی و سوزش می‌شود. زمان‌هایی که یک توده از هموروئید ایجاد می‌شود، شاید خطر جدی برای فرد ایجاد نکند، اما می‌تواند بسیار دردناک باشد؛ به‌همین دلیل نیاز به تخلیه این توده احساس می‌شود. خوشبختانه گزینه‌های موثر زیادی در این زمینه‌ وحود دارد که برای درمان هموروئید در دسترس هستند. بسیاری از افراد که در همان بدو ابتلا به این عارضه متوجه آن شده و راه‌های درمانی را پیش می‌گیرند، می‌توانند با درمان‌های خانگی و تغییر شیوه زندگی و رژیم غذایی بر این پدیده غلبه کنند.
علائم و نشانه‌های هموروئید می‌تواند یکی از موارد زیر باشد:
• خونریزی بدون درد در هنگام اجابت مزاج
• خارش یا سوزش در اطراف مقعد
• درد و ناراحتی در ناحیه مقعد
• تورم در اطراف مقعد
• توده‌ای در نزدیکی مقعد که ممکن است حساس یا دردناک باشد (احتمال خونریزی نیز وجود دارد).
علائم هموروئید معمولا به محل شکل‌گیری نیز بستگی دارند.
هموروئید داخلی:
این نوع از بواسیر در داخل مقعد شکل می‌گیرد. معمولاً نمی‌توان این نوع هموروئید را مشاهده یا احساس کرد و به ندرت باعث ایجاد ناراحتی می‌شود. اما فشار هنگام خروج مدفوع می‌تواند به سطح آن آسیب بزند که این موضوع با سوزش و خونریزی همراه است. زمان‌هایی که هموروئیدهای داخلی آنقدر بزرگ شوند که از مقعد بیرون بزنند، به آنها هموروئیدهای پرولاس می‌گویند. بهبود این نوع هموروئید مدت بیشتری طول می‌کشد و ممکن است درمان‌های پزشکی نیز برای آنها نیاز شود.
هموروئید خارجی:
این نوع هموروئید در اطراف مقعد و بصورت زیرپوستی ایجاد می‌شود. این نوع بواسیر دارای درد و سوزش بیشتری است و هنگام دفع مدفوع همراه با خونریزی است.
هموروئید ترومبوز:
در ابتدا باید بدانید هموروئید ترومبوز به‌نوعی همان هموروئید خارجی است که بخاطر لخته شدن هموروئید بعنوان یک زائده در اطراف مقعد به آن ترومبوز می‌گویند. این نوع هموروئید عموماً بخاطر فشار ناشی از فعالیت‌های شدید و سنگین یا یک فشار ناشی از استرسی روحی رخ می‌دهد.
چه زمانی مراجعه به پزشک نیاز است؟
خونریزی در هنگام اجابت مزاج شایع‌ترین علامت هموروئید است. مراجعه به پزشک در همان مراحل ابتدایی می‌تواند و انجام معاینات فنی از پیشروی این عارضه جلوگیری کرد و راه را برای بیماری‌های جدی‌تر بست. درصورتی که سن افراد بیشتر از ۴۰ سال باشد، خونریزی ناشی از بواسیر می‌تواند سبب بواسیر مقعد شود. اگر علائمی همچون مقدار زیاد خونریزی مقعد، سرگیجه یا ضعف دارید به پزشک مراجعه کنید.
عوامل ایجاد کننده هموروئید:
دفع نامنظم مدفوع (یبوست یا اسهال)، کمبود فیبر در وعده‌های غذایی، افزایش سن، توده درون شکمی، نشستن یا ایستادن برای مدت زمان طولانی، بیماری کبدی، سرطان روده بزرگ، رابطه مقعدی و فشار خون بالا از دیگر عوامل اصلی در شکل‌گیری هموروئید در افراد هستند.
عوارض جانبی هموروئید:
این عارضه عوارض جانبی بسیار کمی دارد که کم‌خونی خفیف یکی از شایع‌ترین این عوارض است.
راه‌های پیشگیری از هموروئید:
بهترین راه برای جلوگیری از ابتلا به هموروئید نرم نگه داشتن مدفوع است. برای اینکه شکمتان نرم کار کند باید به نکات زیر توجه داشته باشید:
خوردن غذاهایی با میزان فیبر زیاد: میوه زیاد بخورید، مصرف سبزیجات، حبوبات نیز بدلیل داشتن فیبر می‌تواند به تأمین این ماده غذایی کمک کند. انجام این کار باعث تسریع مدفوع می‌شود.
به مقدار زیادی مایعات بنوشید: هر روز ۶ تا ۸ لیوان آب و دیگر مایعات (بجز الکل) بنوشید تا به نرم شدن مدفوعتان کمک کند.
مکمل‌های فیبری: بصورت روزانه ۲۵ گرم فیبر برای زنان و ۳۸ گرم نیز برای مردان در رژیم غذایی توصیه می‌شود. مطالعات نشان می‌دهد که مصرف بیش از اندازه فیبر به یکباره تحریک کننده است، اما عواقبی چون گاز معده و اسهال را به همراه دارد. اگر در مصرف فیبر مشکل دارید، می‌توانید مکمل‌هایی همچون متاموسیل و سیتریکل را تجربه کنید که موجب بهبود علائمی همچون خونریزی می‌شود.
تلاش نکنید تا با فشار زیاد اجابت مزاج کنید، سعی کنید در این هنگام نفس عمیق بکشید تا فشار کمتری به رگ‌های رکتوم پایین وارد شود.
تمرین و ورزش کنید: برای کمک به جلوگیری از یبوست و کاهش فشار روی رگ‌ها، فعال باشید و همچنین از نشستن و ایستادن طولانی مدت پرهیز کنید. ورزش همچنین به شما کمک می‌کند که با چاقی و اضافه وزن مبارزه کنید.

شیر شتر چگونه به درمان هموروئید کمک می‌کند؟

درمان هموروئید توسط شیر شتر
درمان هموروئید توسط شیر شتر

همانطور که گفته شد یکی از دلایل ابتلا به هموروئید، چاقی و اضافه وزن است؛ مقدار چربی کم موجود در شیر شتر، بدین معنا است که شما هیچ درگیری با سطح بالای چربی و کلسترول را نخواهید داشت. افرادی که نمی‌خواهند بیش از حد چربی در غذایشان باشد، می‌توانند به شیر شتر به چشم یک راه‌حل مناسب و کامل برای کنترل و درمان نگاه کنند. یکی دیگر از عواملی که در ایجاد هموروئید موثر است، مشکلات ناشی عدم کارکرد درست کبد است. از آنجایی که کبد سمی یک مشکل بزرگ برای بدن انسان تلقی می‌شود، باید هرچه سریع‌تر برای درمان آن اقدام کرد؛ یکی از مواد غذایی که می‌تواند در این زمینه کمک شایانی به افراد بیمار بدهد، شیر شتر است. شیر شتر منبع غنی از ایمونوگلوبین‌ها یا آنتی‌بادی‌ها است که مواد آلوده‌کننده بدن را مورد هدف قرار می‌دهند و آنها را از سیستم ایمنی بدن پاک می‌کنند. شیر شتر دارای مقادیر زیادی از اجزای سیستم ایمنی بدن است. شیر شتر قابلیت این را دارد که از آسیب رسیدن به کبد جلوگیری کند و حتی کبد سمی شده را نیز به سلامت بازگرداند. اگر بتوانید غذا را به درستی هضم کنید، دیگر دچار مشکلات روده نخواهید شد و این سبب می‌شود که در دفع مواد غذایی نیز کمتر با مشکل مواجه شوید. جالب است بدانید روده انسان حاوی انواع مختلفی از باکتری است که بسیاری از آنها برای گوارش بهتر غذا مفیدند. دسته‌ای از این باکتری‌ها که به باکتری‌های پروبیوتیک معروف هستند، علاوه ‌بر کمک به گوارش و هضم غذا، مولکول‌های خاص و ترکیباتی مانند آنتی‌بیوتیک‌ها و ویتامین‌ها را تولید می‌کنند که برای بدن مفید هستند.
شیر شتر یکی از مهمترین منابع پروبیوتیک‌ها است. می‌توانید با مصرف شیر شتر پروبیوتیک‌ها را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

منبع: مجله پزشکی ویوان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *