درمان کبد چرب با شیر شتر

بیماری کبد چرب همانطور که از اسمش پیداست، به معنای وجود چربی بیش از حد در کبد است. نوشیدنی‌های به اصطلاح سنگین همانند الکل شما را در مرض ابتدا به کبد چرب قرار می‌دهد. با گذشت زمان، وجود بیش از حد الکل در بدن منجر به افزایش چربی درون سلول‌های کبد می‌شود. البته نوع دیگری از ابتلا به کبد چرب وجود دارد که ربطی به مصرف الکل ندارد و عللی از جمله سوء تغذیه، چاقی و دیابت از علل آن هستند.

بیماری کبد چرب مرتبط با مصرف الکل

در برخی از افراد نشانه ظاهری از کبد چرب وجود ندارد، اما اکر کبد شما دچار التهاب و بزرگ شود، ممکن است درد یا ناراحتی در سمت راست و بالای شکمتان احساس کنید. کبد چربی الکلی قابل درمان و پیشگیری است به شرطی که نوشیدن الکل را متوقف کنید. توجه داشته باشید که درصورت عدم توجه به این موضوع، عواقب جدی‌تری درپیش خواهد بود که شامل موارد زیر می‌شود:

هپاتیت الکلی: این عارضه با ورم کبد همراه است که می‌تواند تب، تهوع، استفراغ، درد شکم و زردی پوست و چشم را ایجاد کند.

سیروز الکلی: کبد در این وضعیت دچار التهاب بسیاری شدیدی می‌شود و علائم مشابه با هپاتیت الکلی را دارا است. از دیگر علائم سیروز می‌توان به فشار خون بالا در کبد، خونریزی در بند، سردرگمی و تغییر رفتار و طحال بزرگ شده اشاره کرد.

بیماری کبد چرب ابتدا خیلی حال شروع نمی‌شود اما درصورت عدم مراقبت و ادامه دادن به روند رفتاری قبل، بدتر خواهد شد و به هپاتیت الکلی و با گذشت زمان به سیروز الکلی تبدیل می‌شود. اگر به مصرف زیاد الکل اعتیاد دارید، حتماً با یک پزشک مشاوره نمایید.

کبد چرب غیر الکلی

همانطور که از اسم آن مشخص است هیچ ارتباطی میان این عارضه با الکل نیست و افرادی هم که الکل مصرف نمی‌کنند درگیر این عارضه می‌شوند. کبد چرب ساده حالتی است که کبد دارای چربی است اما التهاب ندارد و به سلول‌های کبد آسیبی وارد نمی‌شود. این نوع از چربی در کبد وضعیت بدتری ایجاد نمی‌کند و اکثر افراد مبتلا به کبد چر غیرالکلی دارای کبد چرب ساده هستند. استاتوهپاتیت غیرالکلی نوع دیگری از این بیماری است که نسبت به کبد چرب ساده وضعیت وخیم‌تری را ایجاد می‌کند. التهاب کبد در این وضعیت رخ می‌دهد و ممکن است به سلول‌های کبد آسیب برسد. التهاب و آسیب به سلول‌های کبد می‌تواند مشکلات جدی از جمله: فیبروز (زخم کبد)، سیروز (زخم‌های متعدد در کبد که می‌تواند منجر به نارسایی کبد و مرگ شود) و درنهایت سرطان کبد شود. حدود ۲۰ درصد از مبتلایان به کبد چرب غیرالکلی به این وضعیت دچار می‌شوند.

علل ابتلا به کبد چرب

در نوع اول خوب مسلماً اصلی‌ترین دلیل مصرف بیش از حد الکل دلیل اصلی ابتلا به کبد چرب است. اما دلایل دیگر همانطور که گفته شد شامل: چاقی، سوءتغذیه و هپاتیت مزمن بخصوص هپاتیت c می‌شوند. در برخی از موارد عدم پاسخگویی به انسولین است که به مقاومت انسولین معروف است. یکی دیگر از مواردی که می‌تواند منجر به کبد چرب شود، سطح پایین از افراد مبتلا به کبد چرب غیرالکلی دارای کبد چرب ساده و عده دیگری دچار استاتوهپاتیت می‌شوند، به ژن‌های آنها برمی‌گردد؛ اگر موارد زیر در شما وجود داشته باشد به احتمال زیاد جزو دسته دوم خواهید بود:‌ چاقی، فشار خون بالا، سطح غیرنرمال تری‌گلیسیرید و  دیابت نوع دوم همه از علائم مجموعه ای از اختلالات تحت نام سندرم متابولیک هستند که همگی وابسته به مقاومت انسولین است.

علائم کبد چرب

معمولاً کبد چرب در هر دو حالت بیان شده علائم خاصی ندارد، اما ممکن است علائمی از قبیل خستگی یا درد در سمت راست بالای شکم که کبد در آنجا واقع شده است، ایجاد شود. اگر شما استاتوهپاتیت یا سیروز پیشرفته دارید، ممکن است علائم زیر را در خود مشاهده کنید.

  • شکم متورم
  • بزرگ شدن رگ‌های خونی زیر پوست
  • بزرگ شدن بیش از حد سینه مردان
  • کف دستان قرمز
  • زردی چشم و پوست بدن

تشخیص

اولین نکته‌ای که باید بدانید این است که هیچ آزمایشی وجود ندارد که ثابت کند علت کبد چرب مصرف الکل است یا خیر؛ پس درصورت ابتلا اولین سوال پزشک از شما این است که آیا الکل زیاد می‌نوشید یا خیر. برخی از آزمایشات وجود دارد که می‌تواند برای تشخیص کبد چرب مورد استفاده قرار بگیرد؛ آزمایشات فیزیکی (اندازه‌گیری وزن و…)، آزمایش خون، عکس‌برداری و بیوپسی کبد ( نمونه‌برداری از بافت کبد) از موارد تشخیص کبد چرب هستند.

تأثیر شیر شتر بر کبد

طبق مطالعاتی که صورت گرفته است شیر شتر دارای خواصی است که به حفاظت از کبد بسیار کمک می‌کنند. بدین‌ترتیب با مصرف شیر شتر می‌توان از آسیب‌های وارد به کبد جلوگیری کرد. در تحقیقات صورت گرفته در سال ۲۰۱۳ نتایج جالبی درباره تأثیر شتر بر کبد موش‌های آزمایشگاهی به ثبت رسید که حاکی از آن است که شیر شتر بدلیل خواص حفاظتی توانسته بود کبد این موش‌ها را در برابر آلودگی و سموم محافظت کند. همچنین شیر شتر علاوه‌بر کنترل کبد توانست سلامت را به کبد برگرداند. یکی دیگر از علل ابتلا به کبد چرب چاقی است که مسلماً شیر شتر بدلیل میزان کم چربی در خود می‌تواند جایگزین مناسبی برای شیرهای چرب موجود باشد. همانطور که در بخش علل ابتلا به کبد چرب گفته شد هپاتیت C نیز یکی از عوامل ابتلا به این عارضه است؛ شیر شتر دارای ترکیبات فوق‌العاده‌ای (لاکتوفرین) است که این ترکیبات خاصیت ضد باکتری، ضد ویروس، ایمن‌سازی و ضد التهاب را برای این ماده غذایی فراهم می‌کند. در برخی از افرادی که مبتلا به کبد چرب هستند، بدلیل مشکلات ژنتیکی بدنشان در برابر انسولین مقاوم است؛ شیر شتر حاوی مقدار زیادی انسولین است که به درمان دیابت نیز کمک خواهد کرد.

منبع: مجله پزشکی ویوان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *