طلای سفید بیابان، شیر شتر؛ محصور در سنگلاخ بی توجهی

طلای سفید بیابان

شیر شتر؛ محصور در سنگلاخ بی توجهی

شیر شتر؛ محصولی گرانبها که در کشور ما هدر می رود.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی، به علت کم آبی ها و خشکسالی ها در چند سال اخیر خراسان رضوی صنعتطلای سفید بیابان؛ محصور در سنگلاخ بی توجهی شترداری در این استان رو به رشد است و کشاورزان و دامداران ای که گاو و گوسفند دارند به سمت پرورش شتر روی آوردند زیرا شتر حیوانی کم توقع از نظر خوراک و مقاوم در برابر گرما است .

شترها بیشتر در بیابان‌های غرب خراسان رضوی به چشم می‌خورند .

رئیس انجمن علمی شتر که در مشهد است می‌گوید : شتر از علفهای شور بیابان استفاده می‌کند ومانند بقیه دامها  نیازی برای واردات خوراکش از خارج از کشور نیست اما محصولاتی که شتر تولید می کند بسیار با ارزش و شبه دارویی است.

دکتر زیبایی می گوید: از هر ۱۰ کیلوگرم شیر شتر یک کیلوگرم شیر خشک تولید می‌شود که در کشورهای اروپایی و عربی صدها دلار ارزش دارد اما این محصول در کشور ما هدر می‌رود .

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی هم با تاکید بر اینکه مرکز خرید شیر شتر در استان وجود ندارد گفت: خراسان رضوی ۱۰ هزار نفر شتر دارد که به علت پراکندگی نمی توان مراکز خرید شیر دایر کرد.

شترداری و فرآوری شیر شتر صنعت سودآور در دل کویر است و مسئولان برای استفاده حداکثری از این صنعت باید آستین همت بالا بزند .

در کل کشور ۲۰۰ هزار نفر شتر موجود است که بیشتر آن در مناطق کویری جنوب و شرق کشور پرورش داده می شود.

شیر شتر دارای خواص قدرتمندی است که می‌تواند در درمان بسیاری از بیماری‌های پیچیده کمک کند.

زیرا این شیر حاوی همه  مواد مغذی ضروری مانند پروتئین، کلسیم، کربوهیدرات، قند طبیعی، فیبر، آهن، منیزیم، آلفاهیدروکسی‌اسید و ویتامین‌های فراوان است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *