تأثیر شیر شتر در برابر سرطان در یک مطالعه منطقه ای

شیر تازه شتر را در یک کاسه بزرگ نگهداری می کنند تا مردم بتوانند در یک مسابقه دوشیدن در جشنواره شتر در Madinat Zayed در سال ۲۰۱۰ میل کنند.

اگرچه مشخص شد که شیر شتر باعث کاهش پیشرفت سرطان در موش ها می شود ، اما کارشناسان نسبت به  درمان یا پیشگیری از سرطان روده بزرگ در افراد هشدار می دهند

فواید شیر شتر در برابر سرطان توسط محققان دانشگاهی در اردن بررسی شده است.

این مطالعه که در مجله غذا و کشاورزی امارات منتشر شده است ، گفته می شود اولین کسی است که به بررسی تأثیر شیر شتر در ایجاد سرطان روده بزرگ در یک ارگانیسم کامل – به ویژه در موش ها می پردازد.

دانشمندان از دانشگاه یارموک در ایربید می گویند نتایج آنها نشان می دهد که از شیر شتر می توان به عنوان “یک رویکرد مکمل” برای مدیریت سرطان روده بزرگ استفاده کرد.

با این حال ، از آنجا که این مطالعه فقط روی موش ها انجام شد ، کارشناسان نسبت به نتیجه گیری در مورد درمان یا پیشگیری از سرطان روده بزرگ در افراد هشدار داده اند.

در طی این مطالعه ، به ۳۰ موش تزریق داده شد و از ماده ای تغذیه کردند که باعث پیشرفت سرطان روده بزرگ می شود.

به برخی از این حیوانات آب پنیر (why) شتر نیز داده شد  در حالی که به گروه دیگر آب پنیر گاو داده شد و گروه دیگری هیچ کدام را دریافت نکردند.

در معاینه پس از مرگ موش ها ، شش موش از ۱۰ موش که به آنها آب پنیر داده نشده بود ، تومور در روده بزرگ خود مشاهده شد ، در حالی که از هشت موشهایی که شیر گاو تغذیه کرده بودند ، شش مورد تومور داشتند. در میان موش هایی که آب پنیر شتر به آنها داده شده بود ، از هر هشت موش فقط یک نفر تومور داشت.

محققان آزمایشات ژنتیکی را بر روی بافت حیوانات انجام دادند و دریافتند ، در موش هایی که به آنها آب پنیر شیر شتر داده می شود ، ژن های درگیر در تولید پروتئین های خاص مرتبط با التهاب کمتر فعال می شوند. در همین حیوانات ، ژن هایی که فعالیت این پروتئین های التهابی را سرکوب می کنند فعال ترند.

مدت هاست که شیر شتر در خاورمیانه مزایای قابل توجهی برای سلامتی دارد ، به گونه ای که نویسندگان آخرین مطالعه در مقاله خاطر نشان کرده اند که از این شیر به طور سنتی برای “حفظ سلامتی و درمان بیماری های مختلف” استفاده می شده است.

در مقایسه با شیر نشخوارکنندگان دیگر ، آنها می گویند شیر شترحاوی قند و کلسترول کمتری است ، اما دارای مواد معدنی بیشتری است. همچنین به دلیل “خواص ضد میکروبی و ضد التهابی قوی” شناخته شده است.

محققان نوشتند: “داده های ما دلیل منطقی استفاده از شیر شتر به عنوان یک رویکرد مکمل ، با ارزش غذایی ، ایمنی و بدون عوارض جانبی در هنگام مدیریت CRC [سرطان روده بزرگ] است.”

سرطان روده بزرگ یکی از متداول ترین انواع سرطان است ، به عنوان مثال در ۱۳۰،۰۰۰ نفر هر ساله این بیماری را در ایالات متحده تشخیص می دهند. این امر همچنین هر ساله در ایالات متحده حدود ۵۰،۰۰۰ مرگ و میر ایجاد می کند ، که این دومین تعداد از نظر سرطان است.

دکتر عبدالرازق کاکر ، مدیر فنی مزرعه شتر Al Aine Dairy’s ، به چند دلیل گفت که شیر شتر دارای خواص ضد سرطانی است.

یک دلیل اصلی این است که حاوی آنتی اکسیدان است. آنتی اکسیدان ها با استرس اکسیداتیو ، عدم تعادل شیمیایی مرتبط با حضور مولکول های واکنشی که می توانند به DNA صدمه زده و جهش های بالقوه مضر ایجاد کنند ، مبارزه می کنند.

دکتر کاکار گفت: “شیر شتر فقط برای کنترل سرطان نیست.” این دیابت را کنترل می کند – نتایج علمی زیادی وجود دارد.

با این حال متخصصانی که با مطالعه جدید ارتباط برقرار نکرده اند ، هشدار دادند که نتایج آن نباید در مورد انسان اعمال شود.

پروفسور توماس سندرز ، استاد برجسته تغذیه و رژیم غذایی در کالج کینگ لندن ، گفت: “این یک مطالعه بر روی موش ها است که ارتباط کمی با سرطان روده بزرگ در انسان دارد.”

پروفسور تیم کی ، معاون بخش اپیدمیولوژی سرطان در دانشگاه آکسفورد ، ضمن اظهار اینکه پیشنهاد می شود “زودرس” باشد اینکه شیر آب شتر دارای اثر محافظتی در برابر سرطان روده بزرگ در افراد باشد ، گفت: “در حال حاضر شواهد قابل توجهی در مورد انسانها به طور کلی محصولات لبنی ممکن است خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را کاهش دهند.

جولیا فراتر ، پرستار ارشد اطلاعات سرطان در Cancer Research UK ، گفت: این مطالعه “شواهدی ارائه نکرده است که شیر شتر می تواند از بروز سرطان در افراد جلوگیری کند یا آن را درمان کند”. “برای هر کسی که می خواهد خطر ابتلا به سرطان روده را کاهش دهد ، بهتر است به مواردی که می دانیم می تواند تفاوتی ایجاد کند ، پایبند بماند ، مانند حفظ وزن مناسب ، کاهش الکل ، غیرسیگاری بودن ، خوردن غذاهای فراوان فیبر ، و کاهش گوشت قرمز یا فرآوری شده.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *