طرح خاتمه یافته دانشگاه علوم پزشکی مشهد در مورد تاثیر شتر شتر بر آسم و انسداد ریه

بررسی اثر شیر شتر بر درمان بیماری انسداد مزمن ریوی

دکتر محمد حسین بسکابادی، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد و دکترای تخصصی فیزیولوژی با اشاره به اینکه دو پژوهش با عنوان “بررسی اثر پیشگیرانه شیر شتر بر پاسخ دهی NOTi& مجاری تنفسی به متاکولین و اوالبومین ، تغییرات پاتولوژی ریه، میانجی NOTI&های التهابی ، تعداد کل و انواع گلبول NOTI& های سفید در رت NOTI& های حساس شده با اوالبومین و بررسی اثر شیر شتر بر تغییرات ریوی مدل تجربی بیماری انسداد مزمن ریه در موش های صحرایی” انجام شد، تصریح کرد: براساس روایت رسول مکرم اسلام(ص) شیر شتر برای آسم نقش درمانگر دارد از همین رو پژوهش های انجام شده بر اساس نقش این ماده طبیعی بود.

وی با اشاره به اینکه به مدت دو ماه هر روز ۵ عدد سیگار حدود ٢۰ دقیقه به موش داده می شد تا مدل COPD برای اولین بار بر روی حیوان در کشور ما طراحی شود، عنوان کرد: استنشاق دود سیگار توسط موش ها موجب می شود که پژوهشگر نیز ساعات طولانی در معرض این آلاینده قرار داشته باشد.

دکتر بسکابادی با بیان اینکه به یک گروه ها از موش تغذیه معمول داده شد و یک گروه دیگر روزانه از یک سی سی شیر بهره مند می شدند، تصریح کرد: در پایان شرایط موش هایی که از شیر شتر بهره برده بودند به تناسب در خصوص معیارهای مشخص کننده التهاب ، مجاری تنفسی و ریه نسبت به سایرین از شرایط بهتری برخوردار بودند.

وی با بیان در خصوص آلودگی با آلبومین(سفیده تخم مرغ) برای ابتلا به آسم نیز موش ها در معرض دو نوبت تزریق آلبومین و ۶ بار استنشاق آن قرار گرفتند تا شرایطی مشابه آسم را پیدا کردند، گفت: حیوانات در معرض آسم نیز پس از مصرف شیر شتر میزان بهبودی بیشتری نسبت به گروه مقابل داشتند.

گزارش روزنامه قدس:

استاد دانشگاه علوم پزشکی و دکترای فیزیولوژی بیان کرد: طرح تحقیقاتی ما روی تاثیر شیر شتر بر درمان آسم و بیماری انسداد مزمن ریه است. برای انجام این طرح تحقیقاتی حیوان آزمایشگاهی را در معرض دود سیگار قرار دادیم, چرا که عامل اصلی انسداد مزمن ریه مصرف سیگار است. پس از آن به گروهی از حیوانات آزمایشگاهی شیر شتر را در مقدار و بازه زمانی مشخص خوراندیم و مشاهده کردیم که تاثیر شیر شتر در درمان انسداد ریه از تزریق دگزامتازون بیشتر بوده است.

دکتر محمدحسین بسکابادی ضمن اشاره به اینکه برای اولین بار در ایران موفق شده تا مدل بیماری آسم و انسداد مزمن ریه را در حیوان ایجاد کند گفت: برای درمان آسم نیز شیر شتر را در بازه‌های مشخص به حیوانات مورد تحقیق دادیم که نتیجه موفقیت آمیز بود.

وی در ادامه بیان کرد: تحقیق روی تاثیر شیر شتر بر بیماری آسم و ریه را از یک حدیث نبوی آغاز کردیم که در آن بر تاثیر این ماده روی بیماری‌های ریه تاکید شده بود. نتایج بدست از آمده از این آزمایشات درحال کارآزمایی بالینی است و پس از عبور از این مرحله می‌توان راجع به مصرف آن تصمیم‌گیری کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *