شیر شتر، دارویی در راجستان هند

شترها هرگز به عنوان حیوانات لبنی پرورش نیافته اند – حداکثر عملکرد و تولید شیر آنها ۳-۴ لیتر در روز است – اما اکنون بازار شیر شیر شتر و محصولاتی مانند شکلات ، کلفی ، گیوه ، پنیر ، کرم های پوستی و صابون های تهیه شده از آن وجود دارد. .

با این وجود ، به غیر از چند شترداری کوچک در شهرهای بزرگ ، بازار مرتبی برای شیر شتر در راجستان وجود ندارد. گروه دولتی لبنیات مانند گروه بازاریابی شیر تعاونی Gujarat (GCMMF) ، که یک کارخانه اختصاصی برای شیر شتر دارد ، از شیر شتر حمایت نمی کند. حدود ۲۰۰ خانواده با فروش این شیر به آنها ، که آن را با نام تجاری آمول می فروشند ، امرار معاش می کنند.

امروز ، یک شرکت خصوصی از راجستان ، Aadvik Foods از Bikaner ، با راه اندازی کارخانه خنک سازی و پاستوریزاسیون وارد بازار شده است. آنها در حال تولید پودر شیر شتر و سایر محصولات هستند.

.

انتظار می رود شرکت دیگری از Urmul Trust به زودی کارخانه خود را در Pokharan آغاز کند. راتور از Lokhit Pashupalak Sansthan می گوید: “لبنیات شتر ما ، کاریزما ، ۱۰۰ لیتر در روز می فروشد. خریداران در حیدرآباد و کارناتاکا هستند ، زیرا ما مجبوریم آن را به صورت منجمد و بسته بندی شده حمل کنیم. اما تقاضا هنوز جبران نشده است.

گاهی اوقات مجبور است وقتی ظرفیت به نقطه اشباع می رسد ، تولید را متوقف کند. در مقابل ، تعاونی ها در گجرات موفق به افزایش ماندگاری از پنج روز به ۱۸۰ روز شده اند که این امر باعث گشودن بازارهای سراسر هند شده است. لبنیات در آنجا می توانند روزانه چند هزار لیتر فرآوری کنند و توانسته اند یک زنجیره جمع آوری و توزیع ایجاد کنند. آنها به ازای هر لیتر ۵۰ روپیه به مالکان پیشنهاد می دهند ، که تا حد زیادی به گجرات کمک کرده است تا از کاهش جمعیت شتر جلوگیری کند. اگر راجستان بتواند از موفقیت گجرات الگوبرداری کند و در برند شیر دولتی Saras ثبت نام کنند و برخی از برند های تجاری و بازاریابی شیر شتر را انجام دهند ، کمک زیادی به صاحبان سرمایه گذاری در شتر می کند.

دکتر A. Sahoo مدیرمرکز تحقیقات شتر هندوستان NRCC می گوید ، شیر شتر باید به عنوان دارو استفاده شود و نه به عنوان یک محصول مصرفی روزانه مانند هر شیر دیگر. از آنجا که چربی کمی دارد ، با مصرف شیر شتر انسداد عروق دیگر ایجاد نمی شود و شیر شتر انسولین و ایمونوگلوبولین های بالاتر و مشابه انسان دارد ، برای بیماران دیابتی نوع ۲ و بیماران مبتلا به بیماری قلبی و اوتیسم گزینه بهتری محسوب می شود. اما NRCC و بخش دام نمی توانند در مورد ارزش درمانی تحقیق کنند مگر اینکه شورای تحقیقات پزشکی هند (ICMR) در این امر دخیل باشد. مدیر NRCC می گوید: “برای نجات شتر از انقراض ، ما باید کاربرد آن را متنوع کنیم. این حیوان فقط کشتی کویر نیست ، بلکه “کشتی دارویی” است “،

منبع: https://www.camel-idee.com/en/rajasthan-camel-milk-medicinal/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *