کود شتر از مواد زائد گرفته تا یک ماده ارزشمند برای کشاورزی

دکتر رزیق

مدفوع شتر از نظر معماری بسیار زیبا و خشک و بی بو است. کود شتردر بسیاری از کشورهای در حال توسعه به ویژه در میان جوامع روستایی وعشایری به عنوان ماده سوخت استفاده می شود. این ماده بعد از چند دقیقه بعد از دفع آماده سوختن است و نیازی به خشک شدن در آفتاب بعد چندین روز مانند مدفوع گاو نیست. در سیستم کشاورزی مقیاس کوچک ، هم برای سوخت و هم برای کودهای آلی استفاده می شود. در شمال شرقی بلوچستان پاکستان و جنوب افغانستان از آن به عنوان کود درختان انار و انگور استفاده می شود.

در آمریکا از مدفوع شترهای جهان جدید (لاما) برای خنثی کردن اسید  استفاده می شود. این ماده به دلیل داشتن فیبر بالا  ماده ای بسیار مناسب برای تصفیه است.

از طرف دیگر ، کود شترها در کشورهایی (زیستگاه اصلی آن) با بیشترین جمعیت شتر در واحد سطح (کشورهای حاشیه خلیج فارس) در جهان به هدر می روند. امارات ، بحرین و قطر بیشترین جمعیت شتر را در هر واحد سطح  درجهان دارند و سالانه میلیون ها تن کود تولید می کنند که همه هدر می روند.  من فقط یک مرجع را پیدا کردم که از کود شتر در شارجه (امارات متحده عربی) برای تجزیه هیدروکربنهای نشتی در خاک / آب استفاده می کند. مدفوع شتر برای تولید بیو کاغذ در هند اما در سطح جزئی استفاده می شود.

بر اساس آنچه در امارات متحده عربی است، در اینجا برداشت غلط رایج در مورد کود شترها وجود دارد وفکر میکنند که مدفوع شتر به عنوان کود هیچ ارزشی ندارد. این برداشت باعث شده بود که  مدفوع شترها به یک ماده بی ارزش تبدیل شوند. برعکس (یافته های تحقیقاتی) ، ارزش مدفوع شتر تقریباً برابر با مدفوع گاو است.

به دلیل وجود میکرو فلورا متنوع و قوی تر در شکمبه شتر ، مدفوع شتر سریع تر از بسیاری دیگر تجزیه می شود. بنابراین ، شتر در بازیافت مواد مغذی کارآمد تر است ، باعث می شود کود شترها برای کشاورزی و زراعت مفیدتر باشد. هافمن و محمد فاش کردند که کود شتر فرقى با کود گاو و سایر نشخوارکنندگان ندارد.

در خاتمه ، کود شتر یک منبع گرانبها است که تاکنون مورد استفاده صحیح قرار نگرفته است. دیدگاه مبتکرانه در کشورهای حوزه خلیج فارس ، به ویژه امارات متحده عربی ، می تواند نقره ای را در ابرها به ارمغان آورد و ممکن است راه هایی برای استفاده از این منبع گرانبها برای توسعه کشاورزی منطقه بیابد. همچنین ، مؤسسات تحقیقاتی منطقه باید برای پیشبرد پروژه های مورد بررسی در مورد ارزش واقعی مدفوع شتر پیش بینی کنند.

این قطعه از دستنوشته نوک کوه یخ و طوفان مغزی است تا بحثی راجع به این ماده ارگانیک گرانبها آغاز کند. امیدوارم از مناطق مختلف  در این مورد بشنوم و راه هایی برای استفاده صحیح آن بیابم.بخش  GAA در FAO  می تواند یک انجمن عالی برای پرداختن به این موضوع باشد.

یک شتر شیری به وزن ۶۰۰ کیلوگرم ، روزانه ۱۵-۱۷ کیلوگرم کود خشک تولید می کند. شترهای مسابقه و سایر شترها نیمی از این مقدار را تولید می کنند. در ۱۰۰۰ نفر شتر شیری ، میزان تولید روزانه کود حدود ۱۶۰۰۰ کیلوگرم است. تمام این ماده با ارزش در حال از بین رفتن است. از طرف دیگر ، ضایعات نخل خرما نیز از بین می رود. از تمام اینها اصلا استفاده ای نمیشود. مدفوع  شتر (با حجم بسیار زیاد و متنوع میکرو فلورا) می تواند یک عامل تجزیه کننده بالقوه برای ضایعات نخل خرما باشد. هر دو پسماند در ترکیب می توانند یک دارایی بالقوه برای کشاورزی ارگانیک در منطقه باشند.

بدینوسیله پیشنهاد می کنم برخی از راه های چندگانه زیرمی تواند بهترین استفاده برای کودهای شتر باشند.

کود برای  کشاورزی

ماده ای برای مبارزه با بیابان زایی و تثبیت شنها

بیو کاغذ

بیوگاز

تولید برق

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *