آیا مصرف شیر شتر بر درمان سرطان موثر است؟

احتمالاً تا حال راجع‌به خواص شگفت‌انگیز شیر شتر و فواید بی‌شمار آن مطالب زیادی شنیده‌اید؛ اما آیا می‌دانید که این ماده غذایی دارای خواص ضد سرطان نیز است؟ در سال ۲۰۱۶ طبق آمار تخمین زده می‌شود که بیش از ۱.۶ میلیون نفر در ایالات متحده مبتلا به سرطان هستند و تقریباً ۶۰۰ هزار نفر از آنها بخاطر این بیماری خواهند مرد. در‌واقع، سرطان یکی از علل مرگ و میر در سراسر دنیا است. به همین دلیل خاصیت ضد سرطانی شیر شتر بیشتر شبیه یک کشف شگفت‌انگیز است.
تا کنون تحقیقات مختلفی درباره تأثیرگذاری شیر شتر بر درمان سرطان انجام گرفته است و نتایج آن بصورتی است که بیان می‌کند، شیر شتر در مبارزه با سرطان‌های کبد و پستان کمک می‌کند. هرچند تحقیقات بیشتری مستلزم آن است که تأثیر شیر شتر بر نمونه‌های انسانی در این بیماری درک شود. درحالیکه شیر شتر را نمی‌توان بعنوان یک درمانگر مجزا یاد کرد، اما مطمئناً از‌ آن می‌توان بعنوان یک مکمل درمانی قطعی در مبارزه با سرطان یاد کرد.
با ما همراه باشید تا با نگاه دقیق‌تری سرطان، درمان‌های مشترک و نحوه تأثیرگذاری شیر شتر بر سلول‌های سرطانی را بررسی کنیم.
نگاه کلی به سرطان
بدن انسان از میلیون‌ها سلول تشکیل شده است که در کنار یکدیگر اعضا و جوارح انسان را تشکیل می‌ٔدهند؛ مرگ در بین سلول‌ها طبیعی است، اما مشکل زمانی بوجود می‌آید که یک سلول دچار جهش شود و از روند طبیعی زندگی خود خارج شود و باعث ایجاد سرطان می‌شود. البته هنوز علت خاصی برای سرطان پیدا نشده است ولی محققان جهش‌های ژنی و اختلالات ژنتیکی را عوامل بوجود آورنده سرطان می‌دانند.
عوامل سرطان‌زا
سرطان‌زاها موادی هستند که به ایجاد سرطان در بدن انسان کمک می‌کنند یا خودشان عمال ایجاد سرطان هستند. آنها اغلب این کار را با تغییر در DNA فرد ایجاد می‌کنند و باعث می‌شود تا سلول‌ها بیش از حد شروع به تقسیم کنند. چه مواردی باعث ایجاد سرطان می‌شوند؟ آلودگی هوا، کار بیش از حد، قرار گرفتن در معرض اشعه‌های مضر و سایر اشتباهات در سبک زندگی از عواملی است که می‌تواند به ایجاد سرطان در بدن انسان کمک می‌کنند.
ژن‌ها
واحد مولکولی بدن انسان است که ساختار بدن ما را می‌سازند؛ آنها از DNA ساخته شده‌اند و تمام بدن ما را فرا می‌گیرند. با این حال، ژن‌ها ممکن از دچار حهش ژنتیکی شوند و این یعنی آنها به‌نوعی از کار می‌افتند. هنگامی که یک فرد دچار جهش ژنتیکی می‌شود می‌تواند مشکلاتی در بدن وی ایجاد کند که یکی از آنها و به‌نوعی جدی‌ترین آنها سرطان است. جهش ژنتیکی می‌تواند به ارث برده شود یا بعداً در زندگی کسب گردد. برای اینکه در فردی سرطان ایجاد شود، باید حداقل دو جهش ژنی داشته باشد.
درمان‌های موثر سرطان
خوشبختانه سرطان بطور گسترده‌ای در حال مطالعه است و محققان در تلاش برای یافتن روش‌هاس جدید و مفید در جهت مبارزه کامل با این بیماری هستند. امروزه درمان‌های معمول شامل: عمل جراحی، شیمی‌درمانی، پرتودرمانی، درمان هدفمند و ایمونوتراپی (ایمن‌سازی) می‌شود.
عمل جراحی
جراحی از جهات مختلفی برای درمان سرطان مورد استفاده قرار می‌گیرد که از جمله آنها می‌توان به کمک به تشخیص و پیدا کردن بخش سرطانی، درمان بیماری (مواردی که تومور کاملاً قابل حذف است)، کاهش درد ناشی از درمان سرطان، بهبود ظاهر بیمار بعد از درمان و فعال کردن بیمار برای درمان‌های دیگر اشاره کرد.
شیمی‌درمانی
شیمی‌درمانی نوعی از درمان است که سلول‌های سرطانی که در سراسر بدن گسترش یافته‌اند را از بین می‌برد. این کار می‌تواند برای درمان اهداف سرطانی مختلف بدون صدمه به بافت‌های مجاور مورد استفاده قرار گیرد. شیمی‌درمانی با از بین بردن سلول‌های سرطانی موجود به کنترل این بیماری کمک می‌کند و به بیمار برای زندگی بهتر و طول عمر بیشتر کمک می‌کند. شیمی‌درمانی همچنین برای کاهش علائم سرطان و بهبود وضعیت جسمی بیمار استفاده می‌شود. البته این روش درمانی اثراتی همچون ریزش موهای بدن، خشک شدن پوست و لاغری را به همراه دارد.
پرتودرمانی
درمان بوسیله پرتوهایی از جمله پرتو ایکس، آلفا، بتا و گاما بخش‌های خاصی از بدن را هدف قرار می‌دهد تا رشد سلول‌های سرطانی را کاهش دهد و آنها را از بین ببرد. پرتودرمانی نسبت به شیمی‌درمانی ساده‌تر است، زیرا برخلاف شیمی‌درمانی که تمام قسمت‌های بدن را دربرمی‌گیرد، تنها قسمت درگیر با سرطان مورد اصابت پرتو قرار می‌گیرد.
درمان هدفمند
داروهای هدفمند عملکرد داخلی سلول‌های سرطانی را که نسبت به سایر سلول‌ها حضور دارند را مورد هدف قرار می‌دهند. این داروها می‌توانند به عنوان درمان اصلی برای برخی از انواع سرطان به کار می‌روند. عملکرد درمان سرطان با توقف تقسیم سلول‌ها، توقف عروق خونی که به سرطان می‌رسند و کمک به سیستم ایمنی بدن با کشتن سلول‌های سرطانی همراه است.
ایمونوتراپی (ایمن‌درمانی)
ایمونوتراپی یک درمان است که به سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند تا بصورت موثر با سرطان مبارزه کند. این روش درمانی با تحریک سیستم ایمنی فرد مبتلا به سرطان بصورت هوشمندانه‌ای به سلول‌های سرطانی حمله می‌کند و با داشتن ترکیباتی همانند پروتئین‌ها به سیستم ایمنی بدن کمک می‌کنند. ایمونوتراپی برای درمان تعدادی از انواع سرطان کارآمدتر از سایر روش‌ها است.البته تلفیق این روش با سایر روش‌های درمانی می‌تواند نتایج قابل قبول‌تری داشته باشد.
نقش شیر شتر در درمان سرطان
چگونه شیر شتر می‌تواند به مبارزه با سرطان بپردازد؟ در سال ۲۰۱۲ خواص ضد سرطانی شیر شتر در برابر سرطان کبد و پستان مورد آزمایش قرار گرفت و اثرات آن با شیر گاو مورد مقایسه قرار گرفت. شیر شتر دارای مقادیر زیادی از اجزای سیستم ایمنی بدن است. به مدت ۲۴ ساعت، سلول‌های سرطانی کبد در دو نوع شیر گاو و شتر قرار گرفتند. در پایان ۲۴ ساعت، آزمایش نشان داد که درمان با ۸۰ میلی‌گرم در هر میلی‌لیتر از شیر شتر حدوداً ۵۰ درصد از سلول‌های سرطان کبد را کاهش داد، درحالیکه شیر گاو هیچ تأثیری روی آن نداشت. در این آزمایش شیر شتر بر روی سلول‌های سرطانی سینه انکوباس شدند. محققان دریافته‌اند که شیر شتر با کاهش استرس اکسیداتیو عامل مهمی در کاهش و کنترل سرطان است. مطالعات دیگری که در مجلات Biomedicine و Biotechnology منتشر شد و خواص ضد سرطانی شیر شتر در برابر سرطان کبد مورد بررسی قرار گرفت. شیر شتر برای ۲۴ ساعت با Cytochrome P450 1a1 (ژنی که سرطان کبد را فعال می‌کند) انکوباس شده است. پس از انکوباس با ۲۵ uL/mL و ۱۰۰uL/mL شیر شتر در مدت ۶ ساعت، سلول‌های سرطانی کبد رشد ۲.۵ و ۸ برابری در ژن‌های محافظ سرطان داشتند. این ماده حاوی سلولهای سرطانی هوشمندی است که بدون ایجاد هیچ عارضه جانبی، به مواد سمی موجود در سلول‌های سرطانی حمله می‌کنند و آنها را از بین می‌برد.
امیدواری به درمان سرطان در آینده
درحالیکه تحقیقات بیشتری برای تعیین اثربخشی خواص ضد سرطانس شیر شتر بر روی انسان‌ها صورت می‌گیرد، یافته‌های مطالعات قبلی بسیار امیدوارکننده است. محققان در حال حاضر می‌دانند که شیر شتر خواص آنتی‌اکسیدانی دارد و می‌تواند ژن‌هایی را که در برابر سرطان محافظت می‌کند را افزایش می‌دهد. البته توجه داشته باشید که شیر شتر باید بعنوان یک مکمل درمانی در برابر درمان‌های دیگر استفاده شود.

منبع: مجله پزشکی ویوان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *