ایجاد فرصت تجاری در شیر شتر قزاقستان توسط تاجر چینی
ایجاد فرصت تجاری در شیر شتر قزاقستان توسط تاجر چینی
نوشته توسط ژانگ یو در قزاقستان منبع: گلوبال تایمز منتشر شده: ۲۰۱۸/۱۰/۱۱
یانگ جی در کارخانه شیر شتر خود به نام شتر طلایی (Golden camel) در ترکستان ، قزاقستان ، در آوریل ۲۰۱۶
اگر یک حیوان وجود داشته باشد که بتواند به بهترین وجه نماد جاده ابریشم باشد ، احتمالاً این شتر است. توانایی آن در تحمل گرمای شدید و طولانی بودن سفر باعث شده تا این حیوان به عنوان یک حیوان ایده آل برای سفر در آسیای میانه شناخته شود.
امروزه دیگر از شترها به عنوان روشی برای حمل و نقل جاده ابریشم استفاده نمی شود ، اما یکی از تاجران چینی یک فرصت تجاری در این حیوان دید و می خواهد از طریق طرح راه ابریشم جدید، آن را ترویج داده و به چین صادرکند.
این فرصت شیر شتر است که هزاران سال وسیله مهمی برای بقای انسان در بیابان فراهم کرده است. یانگ جی ، تاجری از شهر داکینگ استان هیلونگ جیانگ در شمال شرقی چین ، سال گذشته کارخانه شیرشتر را در شهر تاریخی ترکستان در جنوب قزاقستان با جمع آوری شیر از شترداران محلی و تبدیل آن به پودر شیر راه اندازی کرد.
کاوش در جاده ابریشم
پیش از آمدن به قزاقستان ، یانگ صاحب شرکتی بود که تجهیزات صرفه جویی در مصرف آب در داکینگ تولید می کرد. در سال ۲۰۱۵ ، او شروع به گسترش کارخانه خود در خارج از کشور کرد.
یانگ ، به عنوان یک بازرگان چینی زیرم ، می دانست که چقدر مهم است که سیاست های ملی چین را در هنگام انجام مشاغل تجارتی دنبال کند ، و انتخاب وی به طور طبیعی روی قزاقستان به عنوان یک کشور بزرگ طرح راه ابریشم جدید و همسایه چین قرار گرفت.
طرح راه ابریشم جدید دلیل اصلی بود که کشور قزاقستان را در وهله اول در نظر گرفتیم. بازار چین اشباع شده است ، بنابراین ما قبل از افتتاح کارخانه مجهز در آنجا ، فکر کردیم که در سال ۲۰۱۵ یک بررسی تجاری در قزاقستان انجام دهیم.
یانگ قند خون دارد و اغلب در طی سفر خود در قزاقستان از داروهایش تمام میشد. در طی مراجعه به دو بیمارستان محلی ، پزشکان شیر شتر را توصیه کردند ، به او گفتند که شیر شتر، کلسترول و لاکتوز کمتر از شیر گاو و در ریز مغذی های بیشتری دارد و در کنترل قند خون تأثیر مثبت دارد.
برای هزاران سال ، شترها حیوان اصلی کار برای عشایر قزاق بودند ، و shubat ، نوشیدنی ساخته شده از شیر شتر تخمیر شده ، نوشیدنی خانگی در خانواده های قزاق است و برای میهمانان سرو میشود.
یانگ هنوز هم در خاطرش است که اولین بار shubat را در قزاقستان چشید. شیر تخمیر شده طعم ترش و بوی تند دارد – البته این چیزی نیست که غریبه ها بلافاصله عاشق آن شوند. او به یاد می آورد: “من به سختی می توانم آن را بخورم.” وی بعداً فهمید که شیر اصلی شتر دقیقاً مانند شیر گاو مزه دار است ، اما افراد محلی یک باکتری خاص اسید لاکتیک اضافه کردند تا ماندگاری بیشتری داشته باشد.
علیرغم برخورد اول ، یانگ به دلیل ارزش غذایی و پتانسیل تجاری شیر شتر جلب شد. وی از متخصصان مؤسسه تحقیقات شتر مغولستان برای بررسی ارزش غذایی شیر شتر دعوت کرد و تحقیقات تجاری در مورد محصولات شیر شتر در قزاقستان انجام داد. وی دریافت که در حالی که مردم می توانند شیر شتر بسته بندی شده را در سوپر مارکت ها بخرند ، بیشتر شیر شتر از مزارع شیر شتر تازه تهیه می شوند و میزان تجاری سازی شیر شتر در مقایسه با شیر گاو نسبتاً پایین است.
یانگ یک فرصت تجاری پیدا کرد و پس از تحقیق در کشورهای مختلف ، تصمیم به ساخت کارخانه شیر شتر در ترکستان ، در جنوب قزاقستان گرفت. دمای خشک و گرم در اینجا ، گاهی اوقات در تابستان تا بیش از ۵۰ درجه سانتیگراد بالا می رود ، زیستگاه ایده آل برای پرورش شترها است.
وی با سرمایه گذاری ۳۲ میلیون دلاری ، کارخانه ای را راه اندازی کرد که قادر است روزانه ۱۰۰ تن شیر شتر را فرآوری و پاستوریزه کند و ۱٫۵ تن پودر شیر شتر تولید کند.
متفاوت از روش سنتی اضافه کردن اسید لاکتیک به شیر ، او آن را از طریق یک خط پردازشی مدرن پاستوریزه کرد تا طعم های آنها برای بازار خارجی قابل قبول تر باشد. این تنها پروژه در شهر ترکستان است که توسط یک شرکت خصوصی چینی سرمایه گذاری شده است.
اعتماد سازی
مشکل یانگ حل تأمین امنیت پایدار شیر شتر بود.
به عنوان یک شرکت خارجی ، یانگ و تیمش به فکر راه های بسیاری برای جلب اعتماد شترداران محلی بودند که دانش کمی از چین یا بازرگانان چینی داشتند.
وی در ابتدا به جای امضای قراردادهای بلند مدت با آنها ، سعی کرد با خرید شیر شتر از شترداران با قیمت بازار با پول نقد ، اعتماد را تقویت کند. وی گفت: “بعضی اوقات شیر شتر دریافت می کردیم که اصلاً مطابق استاندارد ما نبود. اما برای جلب اعتماد شترداران، ما آن را دور می ریختیم و ترجیح می دادیم که شیر را به کشاورزان برنگردانیم.”
در بین ۱۰۰ کارمند یانگ ، فقط حدود دوازده نفر چینی هستند. وی گفت: “کارمندان قزاق ما تمام برنامه های تجاری ما ، از جمله ارتباط با شترداران ، حمل شیر و کار در خط تولید را انجام میدهند.”حمایت دولت محلی نیز ضروری بود. برای هر لیتر شیر شتر کشاورزان محلی که به کارخانه فروخته شده بود ، دولت ترکستان ۵۰ تنج (۱۴/۰ دلار) را به عنوان مشوق پیشنهاد کرد.پس از ماهها همکاری ، ۴۸ شتردار با بیش از ۱۴،۶۰۰ شتر توافق کرده اند که قراردادهای طولانی مدت عرضه شیر با یانگ را امضا کنند.
Zhazira Ozatkyzy ، کارمند قزاقستانی ، در سال ۲۰۱۵ که کارخانه در مرحله آماده سازی بود ، به این شرکت پیوست. اوزاتسکی دوران کودکی خود را در ارومقی ، سین کیانگ گذراند.”
کارمندان چینی و قزاقستان خیلی خوب پیش می روند. بزرگترین تفاوت فرهنگی احتمالاً این است که مردم چین سخت کار میکنند .
“یانگ گفت: در ابتدا ، بسیاری از دوستان نسبت به پروژه او تردید داشتند. “دوستان بازرگان من از چین نگران این بودند که کشور قزاقستان از نظر قانونی و سیاسی به اندازه کافی برای سرمایه گذاری بلند مدت پایدارمناسب نباشد. از طرف قزاقستان ، قزاق ها مطمئن نبودند که آیا ما به تعهدات تجاری خود پایبند خواهیم بود.”
اما از آنجا که خط تولید او امسال تولید اولین دسته از شیرهای شتر را آغاز کرد و با شروع مذاکره در مورد صادرات با مقامات چینی ، یانگ اکنون نسبت به آینده شرکت خود اطمینان دارد.
به غیر از شیر شتر ، یانگ همچنین در نظر دارد تا عمق بیشتری به اقتصاد شتر وارد کند و محصولات پوست شتر را نیز با شیر شتر و محصولات موی شتر توسعه دهد.